“Deze cijfers tonen aan dat in de piekjaren van de coronacrisis veel meer jongeren op zoek waren naar antwoorden op vragen wat de impact van de pandemie was op hun leven. Op zich is deze daling dus perfect te plaatsen en te verantwoorden. De cijfers in 2022 zijn trouwens nog steeds dubbel zo hoog dan in 2019, het jaar voor de uitbraak van de pandemie. Dat toont aan dat jongeren steeds beter de weg vinden naar informatie. En dat is een goeie zaak!”, aldus Perdaens (N-VA).

Uit het antwoord blijkt ook dat gebruikers gemiddeld 2,25 pagina’s bekijken per bezoek. Ook de thematieken van de meest bezochte pagina’s worden bijgehouden en ook daar zien we een opvallend verschil ten opzichte van 2021.

“Opvallend, maar niet onverwacht. Daar waar in 2021 nog veel pagina’s werden gefrequenteerd die te maken hadden met de pandemie (mentaal welzijn, vaccinaties, coronamaatregelen, …), verschoof de focus in 2022 opnieuw naar klassieke thema’s als pesten, seks en voorbehoedsmiddelen, omgaan met naaktfoto’s, …. Op zich is dat een goed signaal, want het wil zeggen dat de grip van de pandemie op de dagelijkse leefwereld van onze jongeren afneemt”, concludeert Perdaens (N-VA).