De Click werd een tijdje geleden in het leven geroepen. Middels dit systeem kunnen consumenten verpakking van consumptie of onderweg opgeraapt zwerfvuil via de app scannen. Na het weggooien in de juiste vuilnisbak, sparen ze op die manier punten. Die kunnen ingewisseld worden voor vouchers, aangeboden door lokale handelaars, steden en gemeenten, nationale merken en goede doelen.

“En het aantal gebruikers stijgt. Midden september waren er 37.500 gebruikers, een verdriedubbeling ten opzichte van begin dit jaar. Over dezelfde periode steef het aantal clicks van 23.000 naar 202.000. Fost Plus geeft tevens mee dat de tendensen van zwerfvuiltellingen in de gemeenten die met de Click werken positief zijn. In Vlaanderen zijn dat voorlopig de 4 gemeenten waar het proefproject actief was, maar intussen is de Click ook in andere gewesten geactiveerd”, zegt Perdaens.

Ook bedrijven en organisaties zijn bereid om in het verhaal te stappen. Verschillende bedrijven roepen medewerkers en/of klanten op om actie tegen zwerfvuil te ondernemen via de Click. Er werd bijvoorbeeld recent een partnerschap afgesloten met KBC om de naamsbekendheid uit te breiden. En ook met Natuurpunt is een samenwerking op poten gezet om punten in te ruilen voor het planten van een boom.

“Alleen maar goed nieuws dus als het gaat over de Click. Nu het systeem zijn deugd bewezen heeft, hoop ik dat het snel wordt uitgerold naar andere steden en gemeenten. Ik denk bijvoorbeeld ook aan een specifieke targeting van doelgroepen door te variëren in de beloningen. Er zijn nog veel mogelijkheden, maar het systeem is veelbelovend”, besluit Perdaens.

Onderwerpen