Battel wordt doorsneden door de E19 en de N16 met de bijbehorende aansluitingsverbindingen. Dagelijks rijden er 125.000 auto’s en vrachtwagens via de E19 en 30.000 via de N16. “De metingen die beschikbaar zijn op Geopunt.be, overtreffen de normen die Vlaanderen hanteert en die gebruikt werden bij de aanleg van geluidsmuren op andere plaatsen langs de R6”, geeft Perdaens aan, “Daarom vroeg ik de minister naar maatregelen”.

De minister gaf aan dat er drie mogelijkheden zijn om de geluidshinder te beperken. Een eerste is het voorzien van stille wegverharding, verder kan je een geluidswerende constructie plaatsen of een snelheidsvermindering voorzien. Het voorzien van een stille wegverharding gebeurde al. Op de twee andere mogelijkheden om geluidshinder te beperken zet ze echter niet in. De minister geeft aan dat wegens de complexiteit van het op- en afrittencomplex Mechelen-noord een geluidswerende constructie niet mogelijk is. Verder plant ze niet om een lokale snelheidsvermindering in te voeren omdat de impact van een snelheidsvermindering op het geluidsniveau volgens haar kleiner is dan wat men zou verwachten.

De minister geeft aan dat er geen uitgebreide akoestische studie uitgevoerd is”, aldus Perdaens. ”Ik pleit er voor om deze toch uit te voeren en met het resultaat daarvan te bekijken welke concrete plannen voor het nemen van bijkomende geluidswerende maatregelen nodig zijn.

Mijn volledige vraag en het antwoord van de minister kan je via deze link lezen. Je kan ook op RTV bekijken wat de problematiek inhoudt, of meer lezen over dit onderwerp in Het NieuwsbladHet Laatste Nieuws of Gazet Van Antwerpen.