Nieuwe spelregels nodig voor bedrijf achter TikTok

Door Freya Perdaens op 17 september 2020, over deze onderwerpen: Jeugd, Sociale media
Freya Perdaens sociale media

TikTok sluit zich aan bij de EU-praktijkcode voor desinformatie. Een grote stap voor een bedrijf dat de afgelopen jaren steeds vaker in opspraak kwam omwille van de inhoud van de beelden die het verspreidt. Afgelopen zomer ging zo nog een filmpje viraal van een Amerikaanse man die zelfmoord pleegde.

Het filmpje van de man is extreem en erg visueel en kwam wereldwijd op heel wat ‘For You pages’ terecht door het algoritme van TikTok. Dat algoritme baseert zich op berichten die veel gedeeld worden of die door veel mensen na elkaar bekeken worden en verspreidt dan zelf de video naar gebruikers.

De werkwijze van TikTok staat al enige tijd ter discussie. En ook binnen de commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media bespraken we de gevolgen van hun methode in het verleden al uitvoerig.

Binnen Vlaanderen zal de richtlijn Audiovisele Mediadiensten binnenkort worden uitgebreid naar aanbieders van videoplatformdiensten zoals TikTok.

En na lang aandringen van mijn kant, wordt de problematiek nu ook binnen de EU opgepikt. Zo sluit het bedrijf zich dus aan bij de EU-praktijkcode voor desinformatie. Maar écht bindende voorwaarden kan ook de EU binnen het huidige kader niet opleggen aan TikTok omdat het niet gevestigd is in één van de lidstaten van de Europese Unie.

De enige mogelijkheid is om het kader naar elke aanbieder van een videoplatformdienst die actief is binnen de EU aan te passen. De kern van de zaak is en blijft dat er, zonder context, ongewenste video’s onze en onze kinderen hun ogen passeren. Ik zal blijven ijveren dat dit wordt aangepakt en aandringen hier werk van te maken op Europees vlak.

Dichter bij huis maken we ook werk van een gedragscode om influencers te stimuleren om op een ethische manier te communiceren met hun volgers. De ‘influencer’ wint aan bekendheid en impact bij jongeren. Ze verdienen geld door mensen te overtuigen bepaalde goederen te kopen, van diensten gebruik te maken of plaatsen te bezoeken.

Maar ongewild beïnvloeden ze niet alleen het koopgedrag van onze jongeren maar ook de onderlinge communicatie en wat gezien wordt als ‘het nieuwe normaal’. Bij die groeiende invloed komt uiteraard een grotere verantwoordelijkheid kijken. En ook daar ontbreekt voorlopig het kader.

Dit betekent echter niet dat we moeten afwachten. Voorlopig is het inzetten op mediawijs maken van onze kinderen, jongeren en volwassenen het belangrijkste.

Niet alleen moeten we spreken over wat op de speelplaats gebeurt, ook moeten we bekijken wat onze jongeren op hun scherm zien voorbijkomen en zelf online plaatsen.

De volledige vraag en het antwoord ven de minister vind je terug via deze link.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is